VAMMAISPALVELULAIN MUUTOKSET
- Vammaispalvelulain osauudistus astui voimaan 1.9.2009
(981/2008, HE 166/2008, StVM 32/2008)
– yksilöllinen palveluntarve huomioon palveluja ja tukitoimia järjestettäessä
– palvelutarpeen selvittäminen määräajassa
yksilöllisen palvelusuunnitelman laatimisvelvoite
– viivytyksetön päätöksenteko
– henkilökohtainen apu kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden piiriin - Vammaispalvelulaki ensisijaiseksi kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin nähden
- STM kuntainfo 4/2009 ja Kuntaliiton yleikirje 16/80/2009
- Tulossa sähköinen vammaispalvelulakia koskeva ohjeistus nettiin.
TARKOITUS JA TAVOITTEET
- Tarkoitus: edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan jäsenenä sekä ehkäistä ja poistaa vammasiuuden aiheuttamia haittoja ja esteitä.
- Muutokset edistävät suunnitelmallisesti yhdenvertaisuutta ja muita perus- ja ihmisoikeuksia ja vammaispolitiikan keskeisiä periaatteita.
- Lisätä vaikeavammaisten henkilöiden keskinäistä yhdenvertaisuutta vamman laadusta ja asuinpaikasta riippumatta.
- Lisätä palvelujen ja tukitoimien suunnitelmallisuutta ja niiden saannin joutuisuutta.
- YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus: itsemääräämisoikeus ja osallistuminen yhteisössä, yhdenvertainen kohtelu sekä henkilökohtainen apu. (11 artikla)
YKSILÖLLINEN PALVELUTERPEEN ARVIOINTI JA PALVELUSUUNNITELMA
- Palvelutarpeen selvittäminen määräajassa asiakkaan tilanteen ja olosuhteiden edellyttämässä laajuudessa (aloitus 7. päivänä yhteydenotosta, kotikäynti/tapaaminen, soveltuvat arviointimenetelmät).
- Yksilöllinen palvelusuunnitelma laadittava asiakaslain edellyttämällä tavalla (palvelujen sisältöön, järjestämistapaan ja määrään vaikuttavat yksilölliset seikat, tarkistaminen).
- palvelusuunnitelmaan kirjattuja seikkoja ei tulisi ilman perusteluta syytä sivuuttaa päätöksenteossa.
PALVELUSUUNNITELMAN LAATIMINEN, 3 a § 2 mom.
- Palvelusuunnitelma on laadittava ilman aiheetonta viivytystä yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa siten kuin asiakaslain 7 §:ssä säädetään, myös muut asiakaslain säännökset otettava huomioon.
- Suunnitelmasta käytävä riittävän yksityiskohtaisesti ilmi ne asiakkaan yksilölliseen palvelutarpeeseen ja elämän tilanteeseen liittyvät seikat, joilla on merkitystä palvelujen sisällöstä, järjestämistavasta ja määrästä päätettäessä – erityinen painoarvo henkilökohtaisen avun kohdalla!
- Lähtökohta: palvelusuunnitelmaan kirjattuja seikkoja ei saa ilman perusteluta syytä sivuuttaa päätöksenteossa – asiakkaan etu!
- palvelusuunnitelma on tarkistettava, jos vammaisen henkilön palveluntarpeessa tai olosuhteissa taphtuu muutoksia sekä muutoinkin tarpeen mukaan.
YKSILÖLLINEN PALVELUSUUNNITELMA
- Yhteystiedot
- Asiakkaan elämäntilanne
– asuminen
– toimintakyky kotona: päivittäinen esim. pukeutuminen, ruokailu, wc jne.
– liikkuminen
– kodinhoito
toimintakyky kodin ulkopuolella:
– harrastukset ja vapaa-aika
– asiointi
– työ/opiskelu - Tarvittavat tukipalvelut
- Tulevaisuuden tarpeet
- Suunnitelma palveluiden toteuttamisesta
- Allekirjoitukset, päiväys ja tiedot siitä keitä ollut läsnä suunnitelmaa laadittaessa
- Jakelu, keille on sovittu
- Asiakkaan hyväksyminen tai kieltäytyminen palvelusuunnitelmasta tai sen sisällöstä.
VAIKEAVAMMAISTEN HENKILÖIDEN OIKEUS HENKILÖKOHTAISEEN APUUN – MIKÄ MUUTTUU?
- Henkilökohtainen apu yläkäsitteeksi, johon henkilökohtainen avustaja liittyy alakäsitteenä eli toteuttamistapana
- Ei enää määrärahasidonnainen taloudellinen tukitoimi
- Subjektiivisen oikeuden johdosta kunta ei voi määrärahojen puutteen vuoksi evätä palvelua, jos laissa mainitut edellytykset sen saamiselle täyttyvät
- Tarkoitus turvata perustuslain mukainen välttämätön huolenpito laajassa merkityksessä – mitä on ihmisarvoinen elämä? -> välttämätön apu! PL 19.1 § § + kaikki muut perusoikeudet!
- Järjestämistavat laajenevat eri palveluvaihtoehtoihin.
HENKILÖKOHTAISTA APUA VAIKEAVAMMAISELLE HENKILÖLLE
- Kunnan on järjestettävä vaikeavammaiselle henkilölle henkilökohtaista apua sekä palveluasuminen, jos henkilö vammansa tai sairautensa johdosta välttämättä tarvitsee palvelua suoriutuakseen tavanomaisista elämäntoiminnoista.
- Pitkäaikainen tai etenevä vamma tai sairaus aiheuttaa välttämättömän ja toistuvan toisen henkilön avun tarpeen päivittäisistä toiminnoista suoriutumiseksi
- Välttämätön ja toistuva toisen henkilön avun tarve: -määrällisesti runsasta että jatkuvaluonteista – määrällisesti vähäisempää, mutta toistuvaa.
- Vaikeavammaisella henkilölla on oltava voimavaroja määritellä avun sisältö että toteutustavat -> avun tarpeet ja tavat, joilla niihin vastataan:
– kohdistuu toimiin, jotka vaikeavammainen henkilö tekisi itse, mutta joista ei vamman tai sairauden vuoksi selviä.
– auttaa vaikeavammasita henkilöä toteuttamaan omia elämän valintoja sekä omaehtoista toimintaa laissa tarkoitetuissa toimnnoissa. - Ei sisällä diagnoosin- tai ikärajoja
- Pääosin hoivaa, hoitoa ja valvontaa edellyttävät tilanteet tulee turvata muilla palvelujärjestelmillä- ero ammattihenkilön antamaan hoivaan. Avustamisen on lähdettävä vaikeavammaisen omista valinnoista- ei ulkopuolisen tahon.
- Pääasiassa ikääntymiseen liittyvät sairaudet ja toiminnan rajoitteet on rajattu henkilökohtaisen avun ulkopuolelle.
HENKILÖKOHTAISEN AVUN SISÄLTÖ
- Vaikeavammaisen henkilön välttämätön avustaminen kotona ja kodin ulkopuolella
-päivittäisissä toimissa
-työssä ja opiskelussa
– harrastuksissa
-yhteiskunnallisessa osallistumisessa tai
– sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä - Henkilökohtainen apu on apua niissä toimissa, jotka henkilö tekisi itse, mutta ei niistä vamman tai sairauden vuoksi selviä
HENKILÖKOHTAISEN AVUN MÄÄRÄ
- Päivittäisiä toimia sekä työtä ja opiskelua varten apua on järjestettävä vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avun tarvetta vastaava määrä.
– arviointi ihmisarvoisen elämän edellytysten näkökulmasta
– palvelujen riittävyyden lähtökohtana taso, joka luo edellytykset toimia täysivaltaisena yhteiskunnan jäsenenä; ”tarkoitus edistää vaikeavammaisten yhdenvertaisuutta vammattomiin henkilöihin, jotta heidän oikeutensa elää yhteisössä ja tehdä samanlaisia valintoja kuin muut ihmiset toteutuisi nykyistä paremmin” HE. - Muissa laissa tarkoitettuja toimia varten tuntimäärä; vähintään 10h/kk v.2009-2010 ja vähintään 30h/kk v.2011, jollei tätä vähäisempi tuntimäärä riitä turvaamaan välttämätöntä avun tarvetta
- Henkilökohtaisen avun järjestämistapa ja avun määrä määritellään yksilöllisessä palvelusuunnitelmassa.
HENKILÖKOHTAISEN AVUN JÄRJESTÄMISTAVAT 8 d §
- Perinteinen henkilökohtainen avustaja-järjestelmä (vaikeavammainen työntantaja saa kunnalta korvauksen avustajan palkkakulujen korvaamiseksi) Kunna velvollisuus ohjata ja auttaa.
- Kunta antaa vaikeavammaiselle henkilölle palvelusetelin avustajapalveluita hankkimista varten
- Kunta hankkii avustajapalvelun ostopalveluna, järjestää sen itse tai sopimusperusteisessa yhteistyössä toisen kunnan kanssa.
Järjestämisvalinta yhteisymmärryksessä vaikeavammaisen henkilön kanssa. Henkilökohtaisen avun tunnusmerkistö: avustettava päättää MITÄ, MISSÄ, MILLOIN JA KUKA!
OMAINEN AVUSTAJANA
- Avustajan työsuhteeseen palkattava pääsääntöisesti muu kuin vaikeavammaisen henkilön omainen tai muu läheinen henkilö, ellei ko. henkilön palkkaamista erityisen painavasta syystä ole pidettävä vaikeavammaisen henkilön edun mukaisena.
- Omainen tai muu läheinen henkilö voidaan palkata avustajaksi, jos esim. äkillinen avun tarve, ulkopuolisen avustajan löytäminen vaikeata tai vamman tai sairauteen liittyvät erityiset syyt – esimerkkiluettelo avoin.
- Haluttu tehdä ero omaishoidon ja avustamisen välillä.